دستورالعمل تست سیل(تست جوهر)

اسناد مرجع:
 استاندارد ASTM :B136-84

دوره زمانی اجرای تست: پس از طی مرحله سیل معمولاً 4 ساعت پس از خارج شدن از وان سیل

مقدمه
 پروفیل‌های آندایز در مکان‌هایی استفاده می‌شوند که بدون روکش در معرض هوا هستند و یا به عنوان یک پوشش محافظ در محیط‌های خورنده قرار دارند و در نتیجه در معرض انواع لکه‌ها قرار دارند، مانند محیط رستوران‌ها یا کافی‌شاپ‌ها، بنابراین، باید در برابر مواد رنگی مانند قهوه، کاکائو و… مقاوم باشند.

سیل (آب‌بندی): برای بستن تمام خلل و فرج‌های باقی‌مانده بر روی سطح آندایز پس از رنگ، پروفیل‌ها بایستی سیل شوند. در واقع؛ سیل به عملیاتی گفته می‌شود که در طی آن، تمام حفره‌های ِ سطح بسته شده و مانع نفوذ رنگ و یا عوامل خورنده به داخل آن می‌شود. عملیات سیل با غوطه‌وری پروفیل‌ها به مدت یک  دقیقه به ازای هر میکرون به داخل وان های سیل سرد انجام می‌شود. مدت زمان لازم برای سیل به ضخامت لایه‌ی آندی بستگی دارد. البته به شرطی که مواد وان سیل بالانس باشد.

این روش وابسته به مشاهده این نکته است که یک پوشش آندی سیل نشده یا سیل ضعیف شده هنگام تماس با اسید و جوهر(رنگ) به آسانی رنگ می‌گیرد، در صورتیکه پوشش به اندازه کافی سیل شده باشد اثر محسوس نیست و هیچ لکه رنگی را نگه نمی‌دارد.

نکته1: اجرای این تست تنها قابلیت لک شدن در پوشش‌ها را بررسی می‌کند و به منظور پیشگویی اثرات دیگر در اجرای عملیات آندایز مانند ایجاد حفره انتخاب نشده است.

در مورد رنگ‌هایی با درجه تیرگی بالا، تخمین شدت لکه رنگ باقیمانده مشکل است. بنابراین این تست برای رنگ‌های تیره کاربرد ندارد.

این روش برای موارد زیر قابل اجرا نیست

  • پوشش‌های آندی از نوع اسید کرومیک
  • پوشش‌های آندی بر روی آلیاژهای شامل بیش از 2% جرمی Cu یا 45% جرمی Si.
  • پوشش‌های آندی که تنها در محلول دی کرومات سیل شده باشند.

1.مواد و تجهیزات

1.1.محلول اسید نیتریک- یک محلول اسید نیتریک 40-45 % جرمی از اسید نیتریک در آب مقطر تهیه نمائید.

نکته2: یک راه مناسب اضافه کردن یک حجم از اسید نیتریک 70% (با دانسیته ویژه 1.41 در 20 درجه سانتی‌گراد) به یک حجم مساوی از آب و هم زمان هم زدن آن است، هنگام جابجایی و کار با اسیدهای قوی احتیاط کنید.

2.1. محلول رنگ مخصوص- 1 گرم از آلومینیوم آبی2LW (Aluminium Blue 2LW) در 50 میلی لیتر از آب مقطر یا آب دیونیزه حل کنید. Ph محلول تست رنگ باید بر روی 5.0±0.5 تنظیم شده باشد و با اضافه کردن مقداری از اسید استیک یا سدیم هیدروکسید در صورت نیاز برقرار می‌شود.

نکته 3: گاهی اوقات در مکان‌های ذخیره و استفاده، محلول تست رنگ ممکن است آلوده بشود و یا با گذشت زمان خاصیت خود را از دست بدهد. عمر محلول تست رنگ یا قابلیت استفاده آن را چک کنید. در زمان‌های مناسب باید محلول جدید تهیه شود. پوشش‌های آندی سیل نشده نشان داده‌اند که این لکه رنگ‌ها بر روی لایه آندی پایدار خواهند بود.

  1. روش تست
    1.2. تست را بر روی سطحی که بوسیله دست و جابجایی آلوده نشده است انجام دهید.

2.2. یک قطره از HNO3 (40±5% جرمی) بر روی سطح آزمایش بریزید و اجازه دهید که برای 2min±5S باقی بماند. درجه حرارت HNO3 و نمونه آزمایش باید 25±5°C باشد.

3.2. سطح را با آب بشوئید و لکه را با یک پارچه تمیز خشک کنید. درجه حرارت آب باید 25±5°C باشد.

4.2. یک قطره از محلول رنگی را بر روی سطح آزمایش بریزید و اجازه دهید 5min±10S باقی بماند. درجه حرارت محلول رنگ و نمونه آزمایش باید 25±5°C باشد.

5.2. در پایان سطح را با آب بشوئید و لکه را با یک پارچه تمیز خشک کنید. درجه حرارت آب باید 25±5°C باشد.

نکته :چنانچه از اسید هیدروفلوئوریک به جای اسید نیتریک استفاده می‌کنید، 1 دقیقه زمان برای بند های 2.2 و 2.4 در نظر بگیرید.

– طبق عکس اگر هیچ رنگی بر روی سطح آزمایش ظاهر نشد این نمونه آزمایشگاهی یقیناً این تست را پاس کرده است. نگهداشتن لکه رنگی بر روی سطح آزمایش نشانه یک نقص خواهد بود. براساس درجه بندی شدت رنگ جذب شده نتیجه را گزارش کنید.

– در مورد پوشش‌های آندی رنگ شده در درجه رنگ های بالا، بررسی چشمی اثر باقیمانده از لکه رنگی سخت یا غیرممکن است. ملاک پاس کردن این تست عدم مشاهده تغییر در رنگ پوشش در اثر تست خواهد بود.

– مدت زمانی که برای مرحله تماس با اسید و تماس با محلول رنگی فرصت داده شده است را گزارش کنید.

نکته3: برای کاربری‌های مخصوص این امکان وجود دارد که یک تست جوهر مناست ساخته شود و از یک محلول همراه با ویژگی‌هایی که در تماس با محصول است استفاده شود. برای مثال، بعضی اوقات مناسب است که پوشش‌های آلومینیمی صندلی‌های کافه تریا با قهوه تست شود. ترکیب محلول تست و شرایط تست باید برای هر کاربردی استاندارد باشد.

نکته 4: تست سیل را می‌توان  با محلول‌های رنگ متفاوت بنا به درخواست سفارش دهنده انجام داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *